Søren var kun ledig i én måned

Søren Lyager Svalgaard havde 25 års erfaring som butikschef i detailbranchen, da han pludselig blev opsagt. Opsigelsen blev en anledning til at gå nye veje, og efter en karrieresamtale i Det Faglige Hus startede Søren i sit nye job som account manager hos Hilti efter blot 1 måneds ledighed.

”Da jeg blev opsagt, stod jeg lidt ved en skillevej, hvor jeg skulle overveje, om jeg ville fortsætte som butikschef, som jeg havde været hele mit liv, eller om jeg skulle gå i en helt anden retning,” fortæller 50-årige Søren Lyager Svalgaard, der havde haft en lang karriere i detailbranchen.

Sørens tidligere arbejdsplads fritstillede ham i opsigelsesperioden, og det gav ham ekstra tid og ro til at finde ud af, hvad han ville. Da han ikke fik respons på sine første ansøgninger, bookede han en karrieresamtale hos Det Faglige Hus:

”Jeg tog fat i karriererådgivningen med det samme. Man kan sige, at jeg tog tyren ved hornene. Jeg ville gerne udfordre mig selv og prøve noget nyt, for jeg tror, at det er sundt at træde ud i ukendt land en gang imellem.”

Til karrieresamtalen gennemgik vejleder Søren Møller Nielsen hans ansøgning og cv, og han fik forskellige input til, hvordan det kunne sættes op grafisk, og hvad der var godt at fremhæve.

”Jeg følte mig rigtig godt hjulpet i a-kassen. Der blev ikke set ned på det, jeg havde gjort hidtil, men jeg fik nogle gode skub i den rigtige retning. Det var en meget rolig, velovervejet og kompetent medarbejder, der talte i øjenhøjde på et niveau, hvor man kunne være med. Og jeg fik konkrete ting at arbejde videre med.”

Det bedste råd

”Det bedste råd, jeg fik, var nok at ringe til virksomheden og spørge ind til jobbet, inden jeg søgte det. På den måde kunne jeg både tjekke, om jobbet var noget for mig, samtidig med at jeg fik foden indenfor, så de bedre kunne huske mig, når de kiggede på ansøgerne.

Se også optagelse af vores webinar "Jobansøgning for begyndere".

Det er nok en barriere for mange, som man lige skal over. Man kan jo godt føle sig lidt som en telefonsælger, når man ringer, men jeg har kun gode erfaringer. Jeg har prøvet at ringe 4-5 gange, og alle jeg talte med var søde og rare, og de ville gerne fortælle om jobbet.

Man finder jo også ud af, når man ringer, at jobopslaget er et ønskescenarie. Ønskemedarbejderen findes ikke, for ingen kan det hele.”

Søren anbefaler at have en plan, når man ringer, hvor man har forberedt 4-5 spørgsmål. Derudover skal man læse lidt om virksomheden, så man kan spørge seriøst ind til jobbet, for det giver et godt indtryk.

Telefonopkald førte til job

Da fritstillingsperioden var slut, og Søren blev rigtig arbejdsløs, var det tilfældigvis den samme vejleder Søren Møller Nielsen, som han skulle til samtale med i a-kassen. Denne gang havde rådene fra karrieresamtalen båret frugt, og Søren havde allerede været til den anden jobsamtale hos en virksomhed.

Han er da også overbevist om, at det var et opkald til virksomheden, der gjorde udslaget, da han fik sit nye job. ”Min nye arbejdsgiver nævnte flere gange i ansættelsesprocessen, at de kunne huske mig, fordi jeg havde ringet.”

Søren oplevede en topprofessionel ansættelsesproces, og derfor endte han med at være ledig i blot 1 måned, inden han blev ansat: ”Det hele gik meget hurtigt, og på den måde er det lidt en solstrålehistorie. Jeg kunne helt sikkert have fået mere hjælp i a-kassen, hvis jeg havde haft brug for det.”

Nu glæder han sig til at starte i sit nye job som account manager i Hilti, der har 30.000 ansatte fordelt i 120 lande, og som yder en indsats for at gøre arbejdet i byggebranchen mere produktivt, sikkert, og omkostningseffektivt.

”Det er en hel anden retning, jeg skal i nu. Jeg skal bl.a. ud og køre på landevejen og have en masse kundekontakt. Det bliver enormt spændende,” afslutter Søren Lyager Svalgaard.

Skal vi også hjælpe dig?

Se her, hvordan du booker en karriesamtale, og hvad du kan få hjælp med.

Du er også velkommen til åben vejledning, hvor du kan møde op og få hjælp uden at have en aftale i forvejen.

Læs flere historier

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået. 

Har du spørgsmål?

Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage. Formularen sendes via en sikker forbindelse.

Skriv til os som medlem
Send en besked via MIT detfagligehus

Ring til os
Vi svarer gerne på dine spørgsmål telefonisk. Ring alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9303.