Et svar fra en AI chat fx ChatGPT og Gemini bør ikke bruges som erstatning for juridisk rådgivning om dine arbejdsforhold eller dine a-kasseforhold – herunder information om dagpenge, medlemskab, jobsøgning mv. Du får et svar med generelle oplysninger, som ikke er specifikt eller juridisk bindende, og derfor skal du altid kontakte os, hvis du har spørgsmål.
Vær kritisk
Du bør bruge en AI chat med omtanke og forholde dig kritisk, når du får et svar. Langt de fleste AI chats sammensætter svar på baggrund af information, den selv finder på nettet. Derfor er det en god idé at undersøge, hvor AI chatten henter sin viden fra.
Svaret er nemlig ikke nødvendigvis korrekt, hvis den fx tager afsæt i forkerte eller forældede oplysninger og ikke kender til den nyeste retspraksis.
Videre kender den ikke nuancerne i lige præcist din situation.
Den er heller ikke bleg for at gætte eller opdigte noget, hvis den ikke kan finde svaret. Du skal derfor passe på med at stole blindt på det svar, som en AI chat giver. Vi hjælper dig gerne med at dobbelttjekke det svar, du har fået.
Reglerne er nemlig ofte komplekse, og der kan være mange undtagelser, som du skal være opmærksom på. Du får heller ikke det fulde billede i svaret fra en AI chat.
Taler du med en faglig konsulent eller en medarbejder i a-kassen hos os, vil vi derimod altid stille ekstra spørgsmål til din situation, så vi er helt sikre på, at du får den korrekte vejledning. Det kan fx være, hvis du vil vide, om du har ret til dagpenge, om din opsigelse er usaglig, eller du ønsker at få gennemgået en ny ansættelseskontrakt.
Kontakt os – vi er eksperterne
Derfor skal du altid kontakte os, så vi kan give dig råd og vejledning ud fra din konkrete situation. Vores konsulenter og advokater arbejder hver dag med juridisk rådgivning om dine arbejdsvilkår eller ret til dagpenge, som er vores specialistområde.
Vi har erfarne konsulenter, der kan tage højde for nuancer og sikre dig korrekt rådgivning. Vi sidder klar til at hjælpe dig, og vores svartid er kort.
Se vores kontaktinfo her.
Du kan måske sammenligne det lidt med, hvis du er syg og søger på dine symptomer via Google. Google kan godt give dig et kvalificeret bud på, hvad du fejler, men det er slet ikke sikkert, at det er korrekt. I den situation vil det også være bedre, at du opsøger lægen og få hjælp fra en faglig autoritet.
Jobunivers - få hjælp til din jobsøgning
AI/kunstig intelligens kan altså godt være en hjælp, men ikke en erstatning for den menneskelige kontakt.
Vi benytter os også her i a-kassen i et vist omfang af kunstig intelligens. Her er det dog et hjælpeværktøj, og det er designet specifikt til os inden for a-kasse-området.
Prøv Jobunivers og få hjælp til din jobsøgning.
Hvad er en AI chat?
En AI chat eller chatbot er et dataprogram, der kan simulere en menneskelig samtale. Udviklingen af chatbots er vokset hurtigt i de seneste år pga. fremskridt inden for maskinlæring og sprogbehandlingsteknologier.
Vær opmærksom på, at når du søger efter et svar på Google, så er det øverste svar fx en AI chat, dvs. kunstig intelligens, der svarer på dit spørgsmål.