Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Gælder der særlige regler for udstationering?

Inden du takker ja til en udstationering, skal du have en skriftlig aftale med din arbejdsgiver, som utvetydigt afklarer alle de særlige problemstillinger, som gør sig gældende for udstationeringer:

  • Varighed (hvis tidsbegrænset)
  • Vilkårene for tilbagevenden til job i Danmark
  • Arbejdstid (ikke alle lande har 37 timers arbejdsuge)
  • Ferie (5 ugers ferie om året er ifølge dansk ferielov)
  • Aflønning og goder, herunder pension
  • Beskatning (tal med SKAT)
  • Social sikring (hvilket lands regler gælder)
  • Forsikringer (hvilke - og hvem betaler for dem)
  • Rejse- og etableringsudgifter for dig og familien
  • Hjemrejser (fx ved sygdom/dødsfald i familien)

I skal også indgå aftale om alle øvrige væsentlige vilkår. Fx hvad der sker, hvis der opstår uroligheder i arbejdslandet.

Få også styr på opholds- og arbejdstilladelse, visum, vaccinationer mv., og tjek kravene til passets gyldighed.

Du kan finde flere informationer på www.udstationering.dk

Hjælp fra Det Faglige Hus?

Ved en udstationering er det vigtigt at afklare, om du bliver omfattet af dansk lovgivning.

Får du problemer med din arbejdsgiver, kan vi kun hjælpe dig, hvis I har aftalt, at ansættelsesforholdet er reguleret af dansk ret.

 

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9304. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så svarer vi dig samme dag, hvis du skriver i åbningstiden. Ellers svarer vi dig hurtigst muligt, når vi åbner igen. Er du medlem, anbefaler vi, at du i stedet for skriver til os i MIT detfagligehus.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter