Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Kan jeg klage til Datatilsynet?

Hvis din arbejdsgiver har indsamlet, behandlet eller videregivet dine personoplysninger i strid med reglerne i databeskyttelsesloven, hjælper vi dig med at klage til Datatilsynet.

Send os din forklaring om, hvad der er sket og vedlæg eventuelle dokumenter og beviser.

Hvordan forløber klagesagen?

Først indhenter vi en udtalelse fra din arbejdsgiver.

Det er vigtigt, at vi har så mange oplysninger om sagen som muligt, inden vi kontakter Datatilsynet. Ellers kan sagen trække ud hos Datatilsynet, som skal sikre sig alle relevante oplysninger.

Når vi har fået så mange oplysninger, som det er muligt, sender vi klagen til Datatilsynet.

Senest 3 måneder efter, at vi har indsendt en klage, vil Datatilsynet oplyse, hvordan sagen bliver behandlet.

Hvad kan jeg få ud af at klage?

Når Datatilsynet afslutter sin behandling af sagen, er der 2 muligheder: 

  • De udtaler ikke kritik.
  • De udtaler kritik, hvis loven er overtrådt.

Vælger Datatilsynet at udtale kritik, vil overtrædelsen blive beskrevet som: 

  • "beklagelig".
  • "meget beklagelig".
  • "kritisabel".
  • "meget kritisabel".

De to sidste er udtryk for grove overtrædelser af databeskyttelsesloven.

Selvom Datatilsynet giver dig ret i, at reglerne er overtrådt, får du dog ingen økonomisk godtgørelse. Datatilsynet kan nemlig alene påtale, hvis loven ikke er overholdt.

Men konkluderer Datatilsynet, at reglerne er overtrådt, og kan du dokumentere, at du har lidt et tab, kan vi særskilt rejse en erstatningssag.

Desværre viser retspraksis, at det er meget svært at overbevise domstolene om, at der er lidt skade som følge af brud på databeskyttelseslovens regler.

Har du spørgsmål?

Ring til os på tlf. 7610 9304 inden kl. 16:00. Vi sidder klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så svarer vi dig samme dag, hvis du skriver i åbningstiden. Ellers svarer vi dig hurtigst muligt, når vi åbner igen. Er du medlem, anbefaler vi, at du i stedet for skriver til os i MIT detfagligehus.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter