Hvor ofte skal jeg tjekke op på min pension?

Vi anbefaler, at du tjekker op på indbetalingerne til din pensionsordning mindst en gang i kvartalet. Dette kan du ofte gøre på pensionsselskabets hjemmeside eller på www.pensionsinfo.dk.

Mangler der indbetalinger, så gør din arbejdsgiver opmærksom på dette og giv en frist på fx 14 dage.

Bliver beløbet ikke betalt, skal du straks kontakte os, så vi kan tage hånd om sagen for dig.

Hvorfor er det så vigtigt?

Især pensionsindbetalingerne kommer nemt i klemme, når en virksomhed kæmper med økonomien. Måske fordi arbejdsgiverne tænker, at det jo ikke er penge, som de ansatte skal bruge her og nu. Og håbet er selvfølgelig, at det kommer til at gå bedre, så pengene kan blive indbetalt senere.

Men dels går du glip af renteindtægterne, dels risikerer du helt at miste pensionsindbetalingerne - også selvom det fremgår, at du er blevet trukket for din andel på dine lønsedler.

Hvis din arbejdsgiver går konkurs, skal du have udbetaling fra Lønmodtagernes Garantifond (LG). Men LG  dækker  ikke krav, der er ældre end 6 måneder - vel at mærke 6 måneder fra konkursen.

Vi ser desværre sager, hvor der mangler pensionsindbetalinger for flere år forud for konkursen.  Og det er de færreste konkursboer, der har midler til at dække kravet. Og så er der ingen til at betale.

LG forlanger også, at du har forfulgt dit krav. Det betyder, at du aktivt skal inddrive gælden.

Det er derfor ikke nok, at du selv rykker din arbejdsgiver. Heller ikke selvom du gør det skriftligt og måske endda mange gange. Rykkerproceduren skal følges op med en egentlig inddrivelse, fx via en konkursbegæring. Det hjælper vi dig med.

Har du spørgsmål?

Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage. Formularen sendes via en sikker forbindelse.

Skriv til os som medlem
Send en besked via MIT detfagligehus

Ring til os
Vi svarer gerne på dine spørgsmål telefonisk. Ring på 7610 9304 inden kl. 18:00.