Kan jeg kræve at få mine oplysninger slettet, når jeg ikke længere er ansat?

Dine personoplysninger skal som udgangspunkt slettes automatisk, når de ikke længere er relevante.

Du vil fx have krav på at få slettet din præsentationsvideo på firmaets hjemmeside.

Det er en konkret vurdering, hvilke oplysninger en tidligere arbejdsgiver har behov for at gemme. Men det kan fx være som dokumentation til offentlige myndigheder eller potentielle tvister/retssager i forbindelse med dit ansættelsesforhold.

Trækker du dit samtykke tilbage, skal de oplysninger slettes, som dit samtykke omfatter.

Oplysninger som ikke må slettes

Der er dog undtagelser, fx hvis en anden lov forbyder din arbejdsgiver at slette oplysningen, eller hvis oplysningen stadig er nødvendig for, at din arbejdsgiver kan overholde en retlig forpligtelse fx overfor de offentlige myndigheder.

Lukning af e-mail-konto

Når din e-mail-konto skal afvikles, har du krav på at få oplyst, hvordan din arbejdsgiver vil gøre det. Det kan fx fremgå af firmaets personale- eller it-politik.

Det bør også kun være en enkelt eller ganske få betroede medarbejdere, der har adgang til din e-mail-konto, når du er fratrådt.

Svarfrist

Du har krav på at få svar fra din tidligere arbejdsgiver senest 1 måned efter, at du har sendt din anmodning om at få slettet eventuelle oplysninger.

Svarfristen kan dog forlænges med 2 måneder, hvis der er tale om en kompliceret sag.

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv til os
Skriv til os i MIT detfagligehus. Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage.
Skriv til os
Ring til os på 7610 9304
Vores telefoner er åbne
Tlf. åbningstider i denne uge
Mandag08:00 - 17:00
Tirsdag08:00 - 17:00
Onsdag08:00 - 17:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 14:00
Lørdaglukket
Søndaglukket