Hvem holder styr på min arbejdstid?

Din arbejdsgiver kan via stempelur, tidspunkt for log-in eller andet føre kontrol med dine arbejdstider.

Men vi anbefaler, at du selv fører et detaljeret timeregnskab, så du altid har et overblik.

Noter fx på en kalender, hvornår du møder, hvilke pauser du holder, og hvornår du går hjem.

Er du ikke på arbejde en dag, så noter hvorfor. Fx ferie, sygdom, barnets første sygedag eller andet.

Dit eget timeregnskab kan danne grundlag for en dialog med din arbejdsgiver, hvis I bliver uenige om, hvor meget du har arbejdet.

Men dit eget timeregnskab kan som udgangspunkt ikke bruges som egentligt bevismateriale, fx som støtte for et krav om overarbejdsbetaling.

Det kan kun en mere officiel timeseddel, som din arbejdsgiver har underskrevet.

Det er derfor en fordel, hvis du kan få din arbejdsgiver til at skrive under på dit regnskab.

Fører din arbejdsgiver et regnskab over dine timer, så gør straks indsigelse, hvis du opdager fejl eller mangler i forhold til dit eget regnskab. Send noget til din arbejdsgiver på skrift, så du kan bevise det. Vil din arbejdsgiver ikke rette fejlen, så kontakt os i løbet af kort tid. 

Læs også "Hvad er en arbejdstidsaftale".

Læs mere om arbejdstid.

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv til os
Skriv til os i MIT detfagligehus. Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage.
Skriv til os
Ring til os på 7610 9304
Vores telefoner er lukket
Tlf. åbningstider i denne uge
Mandag08:00 - 17:00
Tirsdag08:00 - 17:00
Onsdag08:00 - 17:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 14:00
Lørdaglukket
Søndaglukket