Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Fejl i lønnen

Som lønmodtager har du ansvaret for at tjekke lønsedlen, hver gang du får løn. Og der er mange gode grunde til at få det gjort. Vi forklarer, hvad du skal være opmærksom på, og hvad du skal gøre, hvis du opdager fejl.

Krav til lønsedlen

Din lønseddel skal oplyse:

  • din løn i perioden.
  • hvilken periode, lønsedlen dækker.
  • hvilke beløb, der er trukket i A-skat og AM-bidrag.
  • din arbejdsgivers navn, adresse og CVR-nr.

Mange lønsedler indeholder flere oplysninger, fx om ferieregnskab, men det er altså ikke et krav.

Du kan heller ikke kræve lønsedlen på papir. Din arbejdsgiver må gerne sende den til dig elektronisk, fx til din e-Boks.

Kontroller din løn

Du bør altid kontrollere, at din løn stemmer:

  • Har du fået for alle timer?
  • Har du fået de tillæg, du har krav på?
  • Er der trukket til pension?
  • Er der brugt korrekt skattefradrag og trækprocent?

Bliver du trukket i løn, så bed om en forklaring. De hyppigste årsager til løntræk er:

Er der fejl i lønudbetalingen, skal du straks fortælle det til din arbejdsgiver. Helst på skrift, så du kan bevise det.

Bliver fejlene ikke rettet, sender du en kopi af lønsedlen til os og oplyser, hvilke fejl du har opdaget. Så kontakter vi din arbejdsgiver.

Selvom forældelsesfristen på lønkrav er 5 år, risikerer du, at dine krav går tabt tidligere, hvis du bare lader tiden gå. Sagt på juridisk, må du ikke udvise passivitet.

Timesedler

Vil du være sikker på, at dine timesedler kan bruges som bevis, hvis du skulle blive uenig med din arbejdsgiver om, hvor mange timer du skal have løn for, skal der være tale om timesedler, der er godkendt af din arbejdsgiver. Fx ved at din arbejdsgiver skriver under på timesedlerne hver uge eller måned.

Det hjælper dog ikke meget, hvis det eneste eksemplar af timesedlerne ligger hos din arbejdsgiver. Du skal selv gemme en kopi.

Dine egne kalendernoter eller timesedler, som du selv udfylder uden at få din arbejdsgivers godkendelse på dem, har ikke særlig stor bevisværdi. Men har du ført en detaljeret kalender, kan den være udgangspunktet for en dialog med din arbejdsgiver.

SKAT

Bliver der ikke afregnet skat af de beløb, du modtager fra din arbejdsgiver, risikerer du, at SKAT anser beløbene for at være bruttobeløb, og så kommer du til at betale skatten.

Trækker din arbejdsgiver for lidt i skat, vil der ske efterregulering i forbindelse med årsopgørelsen.

Gem lønsedlen

Når du har tjekket lønsedlen, skal du gemme den i mindst 5 år. Lønsedlen er din dokumentation overfor både din arbejdsgiver og SKAT.

Se også Hjælp fra Faglig afdeling.

--

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9304. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så svarer vi dig senest dagen efter - dog undtaget weekend og helligdage. Er du medlem, anbefaler vi, at du i stedet for skriver til os i MIT detfagligehus.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter