Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Frihed og betaling på helligdage

Der er flere skæve helligdage i løbet af året, primært i forbindelse med påske, pinse og jul.

Om du har fri på helligdagene, afhænger af dine ansættelsesvilkår.

Arbejder du på helligdagene, skal du som minimum have din sædvanlige løn for timerne. Du kan også have krav på et særligt tillæg pr. time, når du arbejder på en helligdag, men det kræver, at dette fremgår af din ansættelseskontrakt, en overenskomst, som dækker din ansættelse eller en eventuel personalehåndbog.

Har du som funktionær fri på en helligdag, er dette som udgangspunkt med fuld løn.

Er du ikke ansat som funktionær, og har du fri på en helligdag, kan du få søgnehelligdagsbetaling, hvis dette er aftalt i din ansættelseskontrakt, eller hvis der er fastsat regler herom i en overenskomst eller personalehåndbog, som dækker din ansættelse.

I mange overenskomster bliver der sat omkring 4 % til side på en SH-konto eller en Fritvalgs Lønkonto til dækning af betalingen på søgnehelligdage. Når der falder helligdage i en lønperiode, bliver der så udbetalt et beløb fra opsparingskontoen, ofte et fast forskudsbeløb.

Reglerne for helligdage varierer dog alt efter aftalen. Tjek derfor din ansættelseskontrakt og kontakt os, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dig.

Se også Hjælp fra Faglig afdeling.

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9304. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Du kan også sende dit spørgsmål til os ved at udfylde formularen nedenfor, så sørger vi for, at du får et svar samme dag, hvis du skriver i åbningstiden. Ellers svarer vi dig hurtigst muligt, når vi åbner igen.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter