Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Arbejdsmiljø

Din arbejdsgiver har pligt til at sikre, at arbejdsmiljøet er i orden. Det gælder både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø.

Dog er visse typer af frivilligt arbejde ikke omfattet af loven i sin helhed.

APV

Loven kræver, at alle virksomheder, der har ansatte, udarbejder en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV).

APV'en sætter fokus på arbejdsmiljøet ved at udpege de områder, hvor der er behov for en indsats samt lægge en plan for, hvordan man vil forbedre arbejdsmiljøet.

Din arbejdsgiver skal udarbejde APV'en i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen og dermed arbejdsmiljørepræsentanten. Er der ikke krav om en arbejdsmiljøorganisation på din arbejdsplads, skal APV'en laves sammen med de ansatte.

I skal revidere APV'en minimum hvert 3. år, og når der sker ændringer i arbejdet, herunder processer og metoder, der har betydning for arbejdsmiljøet.

APV'en skal være tilgængelig for både de ansatte og Arbejdstilsynet, enten elektronisk eller i papirform.

Fysisk arbejdsmiljø

Det fysiske arbejdsmiljø handler om de ydre rammer for udførelsen af dit arbejde, fx hvor koldt og varmt det må blive, kravene til spiseplads, hvor langt der må være til et toilet, hvor meget du må løfte, hvor længe du må stå på en stige, allergifremkaldende stoffer, kravene til kemiske stoffer og meget andet.

Arbejdstilsynets hjemmeside kan du finde reglerne om alt dette og meget mere. Brug søgefeltet øverst på siden.

Rygning

Lov om røgfri miljøer beskytter ansatte mod passiv rygning.

Derfor er det som udgangspunkt forbudt at ryge indendørs på arbejdspladser. Din arbejdsgiver har pligt til at lave en skriftlig rygepolitik, der fastsætter, hvor og hvornår, der må ryges

Psykisk arbejdsmiljø

I det psykiske arbejdsmiljø indgår en række faktorer, fx arbejdsmængden, rollekonflikter, forandringer på arbejdspladsen, sexchikane samt vold og trusler

Se også udsat for vold på arbejdspladsen.

Mobning

Trods stor fokus på mobning på arbejdspladser gennem flere år, er det stadig et stort problem.

Arbejdstilsynet har derfor oprettet en særlig hotline om mobning, hvor du kan søge råd og vejledning, også hvis du ønsker at forebygge mobning på din arbejdsplads.

Se også hvornår er psykiske lidelser en arbejdsskade.

Få hjælp

Ønsker du vores hjælp til dialogen med din arbejdsgiver omkring arbejdsmiljøet, skal du blot kontakte os.

Vi kan også hjælpe med at udforme en klage til Arbejdstilsynet, såfremt der er grundlag for dette.

Se også Hjælp fra Faglig afdeling.

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9304. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Du kan også sende dit spørgsmål til os ved at udfylde formularen nedenfor, så sørger vi for, at du får et svar samme dag, hvis du skriver i åbningstiden. Ellers svarer vi dig hurtigst muligt, når vi åbner igen.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter