Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Sådan er du stillet under konflikt

Du kan som lønmodtager blive udsat for flere typer af konflikt: strejke, fysisk blokade, lockout, blokade og boykot. Vi forklarer begreberne - og hvordan du er stillet, hvis du bliver ramt af en konflikt.

Hvorfor konflikt?

På arbejdsmarkedet opstår konflikterne, når lønmodtagere og arbejdsgivere ikke kan blive enige om løn- og ansættelsesvilkår. Fx når de forhandler nye overenskomster.

Parterne kan så prøve at presse hinanden til at give sig, eller i det mindste vende tilbage til forhandlingsbordet.

Hvem er omfattet?

Konflikten omfatter kun medlemmer hos de organisationer, der forhandler. Det betyder, at du som medlem i Det Faglige Hus ikke er omfattet af konflikten, og du skal derfor møde på arbejde som normalt.

Er konflikten lovlig?

En konflikt kan være lovlig eller overenskomststridig.

De større konflikter, der kan opstå, når overenskomster skal fornyes, er lovlige.

Men når en overenskomst først er vedtaget, gælder den såkaldte fredspligt. Konflikter i overenskomstperioden er derfor i strid med overenskomsten - deraf navnet overenskomststridige konflikter.

Fagforeninger må ikke medvirke i eller støtte en overenskomststridig konflikt, da det kan medføre organisationsansvar.

Typer af konflikt

Strejke er, når du frivilligt deltager i konflikten ved at nægte at arbejde.

Fysisk blokade er, når dine kolleger forhindrer dig i at udføre dit arbejde ved at spærre for adgangen til arbejdspladsen.

Lockout er, når din arbejdsgiver nægter at lade dig udføre dit arbejde.

Blokade er, når en gruppe lønmodtagere nægter at arbejde for en bestemt arbejdsgiver.

Boykot er, når en arbejdsgiver nægter at ansætte bestemte lønmodtagere.

Strejkegodtgørelse

Vi hjælper dig økonomisk, hvis du kan dokumentere, at du har forsøgt at møde på arbejde, men er blevet forhindret af enten en fysisk blokade eller en lockout.

Du kan i disse tilfælde få udbetalt strejkegodtgørelse, der svarer til højeste dagpengesats - dog maksimalt det lidte tab.

Det er en fordel, hvis din arbejdsgiver bekræfter, at du er blevet forhindret i at passe dit arbejde.

Du skal opfylde de almindelige betingelser for hjælp fra Faglig afdeling, blandt andet ved at have været medlem af en fagforening i mindst to måneder forud for konflikten.

Du skal også kontakte Faglig Hotline på tlf. 7610 9304 med det samme, du konstaterer, at du ikke kan udføre dit arbejde.

Hvis du ønsker at strejke

Deltager du frivilligt i en konflikt, kan du ikke få strejkegodtgørelse fra os.

Ferie og konflikt

Allerede planlagt ferie kan blive annulleret af konflikt. Ønsker du at afholde ferie under en konflikt, er det vigtigt, at du indgår en klar aftale med din arbejdsgiver om dette.

Få mere at vide

Kontakt os, hvis du fornemmer, at din arbejdsplads kan blive ramt af en konflikt. Så vejleder vi dig ud fra din konkrete situation.

Se også Hjælp fra Faglig afdeling.

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9304. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Du kan også sende dit spørgsmål til os ved at udfylde formularen nedenfor, så sørger vi for, at du får et svar samme dag, hvis du skriver i åbningstiden. Ellers svarer vi dig hurtigst muligt, når vi åbner igen.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter