P-vagten er vild med racerløb

Lasse Wallentin knoklede videre som flyttemand på trods af svære skader efter en ulykke på Jyllands-Ringen. Der skulle faktisk gå fem år og en periode med ledighed, før han endelig havnede på rigtige hylde på arbejdsmarkedet.

Lasse Wallentin har aldrig været bange for at bestille noget, og end ikke kvæstelser efter en ulykke på Jyllands-Ringen i 2009  kunne vippe ham af pinden. Først nu har den motorsportsinteresserede silkeborgenser fundet det rette job - som parkeringsvagt.

Inden da havde 40-årige Lasse været ledig i trekvart år - og for første gang i sit liv:

- Det dur jeg ikke til, og jeg havde næsten givet op, da jeg sendte en ultrakort ansøgning til et p-vagtfirma. Jeg kom til samtale, men fik ikke jobbet. Der var dog en god kemi mellem vagtchefen og mig fra første minut, og godt en uge senere ringede han og tilbød mig et job som p-vagt i Silkeborg og Aarhus, fortæller Lasse.

Han opdagede imidlertid, at han fortsat skulle rende til møder i a-kasse og Jobcenter og sende ligeså mange ansøgninger. 

Han har tidligere kørt lastbil for blandt andet en fragtmand og skiftede derpå til et chaufførjob i flyttemandsbranchen:

- I 2009 blev jeg  kørt ned på Jyllands-Ringen. Min bror og jeg er begge officials, og vi stod sammen  ved udgangssvinget efter publikumstribunen. Jeg blev ramt, og selv om jeg fik 4 diskosprolapser og indsnævring af nervesystemet, fortsatte jeg yderligere 5 år som flyttemand. Til sidst tog jeg 17 stærke, smertestillende piller om dagen.

Sidste år måtte han erkende, at det var slut med at slæbe rundt på flygler, og efter kort tid i et klargøringsfirma, kom han for første gang i sit liv på dagpenge.

Altså indtil ansøgningen til p-firmaet gav pote. Lasse har vagtuddannelsen fra sine unge dage, og det var lige præcis de kompetencer, der er gode at have som p-vagt.

- Opskriften på at komme i job? Lad være med at give op. Det kan lykkes, især hvis man er parat til ikke bare at kigge i en retning, men se sig omkring efter mulighederne, siger Lasse Wallentin.

Du kan stadig møde Lasse på Jyllands-Ringen og i det samme sving. Men nu er han og kollegerne rykket over på den højre og mere sikre side af banen, og flagene er udskiftet med elektronik, så de ikke længere skal "springe for livet".