Plejepersonale der håndterer borgernes penge

Som plejepersonale ansat på fx et plejecenter, i et bofællesskab eller som udekørende i hjemmeplejen kan du komme ud for at skulle hjælpe en borger med at håndtere borgerens økonomi.

Der er grænser for, hvad og hvordan du må hjælpe, fordi der ikke må rejses tvivl ved din uafhængighed, når du hjælper en borger med at håndtere borgerens økonomi.

Du må ikke sammenblande din og borgerens økonomi

Du må som ansat fx ikke hjælpe ved at låne penge til borgeren i tilfælde af problemer med hævekortet. Du må heller ikke købe eller sælge noget for borgeren, eller selv sælge noget til borgeren. 

Kend retningslinjerne

Afhængig af borgerens fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse kan der selvfølgelig være egentlig behov for, at du som ansat hjælper borgeren med at håndtere pengesager.

Det skal i så fald ske på et retligt grundlag fx i form af en fuldmagt og altid efter de retningslinjer eller politikker, der gælder på din arbejdsplads.

Anbefalinger

Se Social- og boligstyrelsens pjece med anbefalinger, der har til formål:

  • at sikre borgerne mod tab.
  • at beskytte personale mod uberettiget mistanke om svig.
  • at forbygge eller forhindre svig.

Hjælp

Har du brug for hjælp eller yderligere vejledning, kan du kontakte os på Faglig hotline. 

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv til os
Skriv til os i MIT detfagligehus. Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage.
Skriv til os
Ring til os på 7610 9304
Vores telefoner er åbne
Tlf. åbningstider i denne uge
Mandag08:00 - 17:00
Tirsdag08:00 - 17:00
Onsdag08:00 - 17:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 14:00
Lørdaglukket
Søndaglukket