Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Plejepersonale der håndterer borgernes penge

Som plejepersonale ansat på fx et plejecenter, i et bofællesskab eller som udekørende i hjemmeplejen kan du komme ud for at skulle hjælpe en borger med at håndtere borgerens økonomi.

Der er grænser for, hvad og hvordan du må hjælpe, fordi der ikke må rejses tvivl ved din uafhængighed, når du hjælper en borger med at håndtere borgerens økonomi.

Du må ikke sammenblande din og borgerens økonomi

Du må som ansat fx ikke hjælpe ved at låne penge til borgeren i tilfælde af problemer med hævekortet. Du må heller ikke købe eller sælge noget for borgeren, eller selv sælge noget til borgeren. 

Kend retningslinjerne

Afhængig af borgerens fysiske eller psykiske funktionsnedsættelse kan der selvfølgelig være egentlig behov for, at du som ansat hjælper borgeren med at håndtere pengesager.

Det skal i så fald ske på et retligt grundlag fx i form af en fuldmagt og altid efter de retningslinjer eller politikker, der gælder på din arbejdsplads.

Mere information

Socialstyrelsen har udarbejdet et informationsmateriale, hvori de forsøger at give et overblik over reglerne - dog uden at være et udtømmende regelsæt.

Har du brug for hjælp eller yderligere vejledning, kan du kontakte os på Faglig Hotline.