Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

Tina blev overfaldet af en klient

Frederikshavn Kommune  fortalte aldrig Tina Andresen og hendes kolleger noget om den klient, som de blev sat til at passe. Det opdagede Tina først, da hun blev slået ned af den demente kvinde. I dag er hun selv havnet i klientrollen.

Foto: Handicaphjælper Tina Andresen


Handicaphjælper Tina Andresen fra Sæby var absolut ikke grøn i faget, da hun og 3 kolleger blev bedt om at passe en dement kvinde, som netop var flyttet ind i egen bolig i tilknytning til et ældrecenter. Til gengæld var opgaven anderledes kompleks, end handicaphjælperne var vant til.

- Jeg har været handicaphjælper i mange år havde bl.a. haft en del terminalpatienter, da man tilbød mig at komme med i et nyt projekt fortæller 45-årige Tina Andresen.

Hun og kollegerne vidste intet om deres nye opgave. Der gik dog blot en uge, før Tina blev klar over, at den var anderledes end dem, som hun var vant til.

Overfaldet

- Det var på "mors dag", og det gik egentlig stille og roligt, da jeg mødte ind om morgenen. Så blev beboeren rastløs. Der skulle ske noget, men hun kunne ikke vente tiden af og rejste sig pludselig op fra sin stol. Jeg havde lagt min alarm i lommen og nåede ikke at få fat i den, før hun slog mig i ansigtet med en knytnæve, fortæller Tina.

Beboeren holdt derpå Tina fast i armene, og slap først efter nogen tid, hvor hun stak af. Tina fandt beboeren kort efter på det plejehjem, hvor hun tidligere havde boet og fik hende hjem i seng.

- Jeg kørte vagten til ende, og selv om jeg var chokeret over oplevelsen, mente jeg, at jeg klarede den. Næste morgen klokken 5 vågnede jeg og brød fuldstændig sammen. Siden har jeg haft adskillige depressioner og  lider ifølge psykiateren af posttraumatisk stress og social angst.

Arbejdsskade

Overfaldet på Tina er godkendt som arbejdsskade, og Frederikshavn Kommune har iværksat et revalideringsforløb, som ind til videre er forlænget indtil den 31. maj 2015, hvor Tina skal arbejde som køkkenmedhjælper i en skolekantine fra kl. 8-12.

- Siden jeg blev syg, har jeg haft 14 forskellige sagsbehandlere, og lige nu ligger min sag hos en midlertidig sagsbehandler. Det er en næsten umulig situation med så mange skift, for så snart der kommer en ny sagsbehandler på, er det som om, at vi skal starte helt forfra, siger hun.

- Det Faglige Hus har kørt min arbejdsskadesag, og jeg er dybt taknemmelig over at have haft arbejdsskadekonsulent Muna Jensen i ryggen. Hun har gjort et stort stykke arbejde, og samtidig har hun givet mig den støtte, som jeg har haft brug for under hele forløbet, siger Tina.

Udover arbejdsskadesagen har Det Faglige Hus hjulpet Tina til en sygedagpenge-efterbetaling på 30.000 kr. efter skat, og Det Faglige Hus bistår hende i den revalideringsag, som kører lige nu.

Læs flere historier

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået. 

Har du spørgsmål?

Ring til os på alle hverdage fra kl. 8.00 på tlf. 7610 9305. Her er vi klar til at svare på dine spørgsmål, hvis du er medlem.

Hvis du udfylder formularen nedenfor, så svarer vi dig senest dagen efter - dog undtaget weekend og helligdage. Er du medlem, anbefaler vi, at du i stedet for skriver til os i MIT detfagligehus.

Formularen sendes via en sikker forbindelse.



Hjælp til at sende dokumenter