Cookies hjælper os med at forbedre din oplevelse af vores website. Ved at besøge vores website accepterer du vores brug af cookies.
Du kan læse mere her.
OK

15.000 kr. i erstatning fordi Kamillas sag blev syltet

Frisør Kamilla Pedersen kunne ikke forstå, at hun aldrig hørte noget fra Lønmodtagernes Garantifond (LG). Det viste sig, at Frisørforbundet mere eller mindre havde syltet hendes sag, så LG til sidst sagde nej. Nu må Kamillas tidligere fagforening til lommerne.

Foto: Kamilla Pedersen 

Det kunne have kostet frisør Kamilla Pedersen fra Børkop dyrt, hvis ikke hun tilfældigvis havde fået en af Det Faglige Hus’ advokater i frisørstolen. Nu er mødet mellem de 2 mundet ud i en erstatning på 15.000 kr. til den 27-årige frisør.

”Jeg meldte mig ind i Frisørforbundet, allerede mens jeg var var i lære, hvor de kørte en sag for mig. Da jeg havde været udlært i 4-5 år, fik jeg brug for dem igen, fordi de skulle hjælpe mig med at få noget tilgodehavende løn.

Se hvad du skal gøre, hvis du ikke har fået din løn.

Jeg vidste godt, at det kunne tage lang tid, men min tålmodighed var ved at være opbrugt, da Ulrik Odgaard-Mogensen en dag kom ind i salonen for at blive klippet og ved en tilfældighed nævnte, at han var advokat,” fortæller Kamilla Pedersen, der i dag er ansat i sin fars salon i Børkop.

Frisørforbundet havde været for passiv

Han rådede hende til at følge op på sagen, og det viste sig, at den havde ligget hos Frisørforbundet i mere end et år. Da Frisørforbundet endelig begærede arbejdsgiveren konkurs og herefter ville anmelde Kamillas tilgodehavende over for Lønmodtagernes Garantifond, vurderede LG, at Frisørforbundet havde været så passiv, at man ikke ville dække Kamillas tilgodehavende på 22.000 kr.

Se hvad du skal gøre, hvis din arbejdsgiver går konkurs.

Men så var det igen tid til, at Ulrik Odgaard-Mogensen skulle have studset lokkerne, og mens han sad i frisørstolen, blev han opdateret på Kamillas sag.

”Denne gang fortalte han så, at han var ansat i Det Faglige Hus, og at de måske kunne hjælpe mig. Da jeg skiftede til Det Faglige Hus, kom der skred i tingene.

Som det første fik jeg de feriepenge, som jeg havde til gode, og samtidig rejste Det Faglige Hus et krav overfor Frisørforbundet på de 22.000 kr., fordi de ikke havde gjort deres arbejde godt nok,” fortæller Kamilla.

Erstatning på 15.000 kr.

Der måtte dog rykkes flere gange for at få Frisørforbundet i tale, og til sidst tilbød de at indgå et forlig og betale en erstatning på 10.000 kr. pr. kulance.

Se hvor meget, du sparer ved at være medlem i Det Faglige Hus.

”Min far syntes, at jeg skulle tage de 10.000 kr. og få sagen lukket ned, mens min mor mente, at jeg skulle gå hele vejen. Ulrik og jeg enedes om at tilbyde Frisørforbundet et forlig på 15.000 kr, og det sagde de ja til.

Jeg er meget glad for den hjælp, som jeg har fået, og Ulrik Odgaard-Mogensen har hele tiden holdt mig informeret om, hvordan sagen skred frem. Ofte stak han lige hovedet ind på vej hjem fra arbejde. Oveni det hele sparer jeg nu 411 kr. om måneden i fagforeningskontingent," fortæller Kamilla Pedersen.

Læs flere historier

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået.