Kommune skal forklare revalideringsstop

Kommunes udmelding om, at de ville undersøge alle revalideringssager, fordi de havde bevilliget for mange af dem, er formentlig i strid med loven. Ankestyrelsens tilsyn er i gang med at undersøge sagen.

Foto: Vicky Ravn

Vicky Ravn på 36 år fik at vide af sin kommune, at hun ville få frakendt sin revalidering, fordi kommunen ville mindske antallet af revalideringer.

Hun havde fået tilkendt en revalidering, så hun kunne uddanne sig til it-supporter i stedet for at arbejde i køkken som hidtil. Hun oplevede nemlig store problemer med sine ben og højre arm på grund af en muskelsvindssygdom. Kun 5 uger før skolestart fik Vicky dog frakendt sin revalidering igen.

”Normalt kan man kun få frakendt en revalidering, hvis der er sket en væsentlig ændring, men det var ikke tilfældet i Vickys sag,” fortæller socialrådgiver i Det Faglige Hus, Helle Wulf, som har fulgt Vickys sag, siden hun blev sygemeldt i 2017. 

Alarmklokkerne ringede

I en opringning fra kommunens jurist til socialrådgiver Helle Wulf, fortæller juristen åbent, at kommunen var i gang med at gennemgå alle deres revalideringssager for at reducere antallet.

”De siger, at det er politisk besluttet, at alle revalideringssager skal revurderes, idet kommunen har bevilliget for mange af dem. Det får alarmklokkerne til at ringe hos mig. Jeg tænkte, at det er jo helt galt,” fortæller Helle Wulf, som blev vred, da kommunen skrev, at Vicky ikke var berettiget til sin revalidering: ”Hun havde jo fået den, og så kan man ikke bare tage den fra hende igen.”

Helle Wulff klagede derfor til Ankestyrelsen over, at Vicky Ravn fik frakendt sin revalidering. En klage som hun fik medhold i, og hun får nu sin revalidering igen.

”Jeg var flere gange klar til at kaste håndklædet i ringen, fordi sagen trak ud i så lang tid. Jeg oplevede at have op til 8 forskellige sagsbehandlere i kommunen og følte, at jeg skulle starte forfra hele tiden. Da jeg ringede til fagforeningen, følte jeg heller ikke, at jeg fik hjælp lige med det samme. Der gik dog ikke lang tid, og så kom Helle heldigvis på min sag, og hun overtalte mig til at kæmpe videre. Så man skal ikke give op,” fortæller Vicky Ravn.

Hun oplevede blandt andet, at sagsbehandlerne hos kommunen flere gange refererede hendes forløb forkert i Min Plan på jobnet, og at det var svært at få det rettet til efterfølgende.

”Jeg føler virkelig ikke, at kommunen tænker på borgeren, der ovenikøbet lige har fået en diagnose. Jeg havde lige fået at vide, at jeg måske kom til at sidde i kørestol om 2 år, så jeg var jo pillet ned i forvejen, og så skulle jeg samtidig slås med systemet. Det var en stor lettelse, da vi vandt det hele i Ankestyrelsen. Der var ikke noget at sætte en finger på,” siger Vicky Ravn.

Bevidst ulovlig beslutning

Helle Wulf sendte også en principiel klage til Ankestyrelsen, som fører tilsyn med kommunerne og regionerne. Beslutningen om, at kommunen ville reducere antallet af revalideringssager, lød nemlig som en bevidst ulovlig beslutning.

Klagen har ført til, at kommunen er blevet bedt om at forklare deres udmelding til Ankestyrelsen, som er i gang med at undersøge sagen.

Sagen er desuden blevet brugt som eksempel på Ankestyrelsens hjemmeside i forbindelse med, at de oplyser om deres nye strategi for tilsynet med kommuner og regioner: https://ast.dk/tilsynet/artikler/artikel-ny-strategi-for-tilsynet-med-kommuner-og-regioner

Sagen kan potentielt få betydning for et stort antal borgere, hvis Ankestyrelsen beslutter, at kommunen skal revurdere en række revalideringssager.

Vi kæmper for din ret

I Det Faglige Hus kontakter vi altid Ankestyrelsen, Beskæftigelsesministeriet eller lignende myndigheder, hvis vi oplever, at kommuner eller andre handler ulovligt. Vi sætter en ære i at sikre, at du får det, du har ret til.

Vi sørger også for at sikre dine interesser, når vi deltager aktivt i den offentlige debat og de høringer, som vi bliver inviteret til af Folketinget.

Flere eksempler:

Vi har 400 medarbejdere, heraf mange specialister, ansat til at varetage dine interesser.

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået. 

Vi er klar til at hjælpe dig

Skriv til os
Skriv til os i MIT detfagligehus. Vi svarer senest dagen efter, du har skrevet til os - dog undtaget weekend og helligdage.
Skriv til os
Ring til os på 7610 9305
Vores telefoner er lukket
Tlf. åbningstider i denne uge
Mandag08:00 - 17:00
Tirsdag08:00 - 17:00
Onsdag08:00 - 17:00
Torsdag08:00 - 17:00
Fredag08:00 - 14:00
Lørdaglukket
Søndaglukket