Villy blev snydt for løn og tillæg

Nordjysk busvognmand skrællede systematisk chaufførernes vagtplaner for tid til tomkørsel, tankning og rengøring af busserne. Desuden fik de heller ikke deres aften- og weekendtillæg. Det Faglige Hus skaffede et medlem en efterbetaling på 39.000 kr., men vognmanden skulle en tur gennem byretten, før man nåede så langt.

Foto: Villy Blichfeldt Sørensen

”Vi var 2 chauffører, der gjorde indsigelse og kørte en sag, og vi har begge fået en klækkelig efterbetaling. Så det er utroligt, at alle de andre chauffører finder sig i, at vognmanden systematisk snyder dem for både løn og tillæg.”

Villy Blichfeldt Sørensen fra Saltum i Nordjylland har med sine 64 år så meget erfaring fra både livet og arbejdsmarkedet, at han ikke lader sig vælte omkuld. Det har taget 2,5 år, fra han reagerede første gang og indtil nu, hvor han og Det Faglige Hus med blandt andet byrettens hjælp har fået efterbetalt 39.000 kr. i manglende løn og tillæg, men det har været det hele værd, mener Villy:

”Jeg er domsmand, så jeg ved, at den slags tager sin tid. Men ret skal være ret, og en vognmand skal ikke kunne slippe af sted med at snyde sine folk. I retten kom det frem, at han systematisk havde skrællet vores vagtplaner for den tid, som vi i henhold til overenskomsten skal have til tomkørsel, tankning og rengøring af bussen. Det er 35 minutter om dagen. Desuden fik jeg heller ikke de aften- og weekendtillæg, som jeg skulle have,” fortæller den nordjyske rutebilchauffør.

Villy var kun ansat i få uger i efteråret 2017, da han ved udbetalingen af sin første 14-dages løn blev klar over, at det med økonomi ikke havde højeste prioritet hos den nye arbejdsgiver.

Ca. 1.500 kr. mindre udbetalt i løn

”Blandt andet blev jeg trukket 55 % i skat, fordi vognmandens svoger, der stod for regnskab, havde glemt at taste mit fradrag ind. Da der så kom styr på den del, studsede jeg med det samme over, at jeg fik 1.100 -1500 kr. mindre udbetalt pr. 14. dag, end da jeg var ansat i Arriva. Det var jo den samme overenskomst.  Men chefen sagde, at tingene kørte, som de skulle.”

”Da jeg fik min lønseddel kort før jul i 2017, kunne jeg se, at jeg kun havde fået 97 kr. i timen i gennemsnit, og jeg sagde til min kone, Iris, at det nok ikke blev til de store julegaver det år. Men så satte Det Faglige Hus hårdt mod hårdt, og for hver gang advokaten fra fagforeningen havde skrevet til min arbejdsgiver, kom der lidt flere penge. Vognmanden jamrede over, at jeg havde fået ham stævnet, men han kunne jo bare betale mig det, som jeg havde krav på,” siger Villy Blichfeldt Sørensen.

Efterbetaling på 39.000 kr.

Han var glad for sin faste rute mellem Blokhus og Aalborg, men da der viste sig et ledigt job hos et konkurrerende selskab, var han ikke sen til at slå til. I dag kører Villy på Keolis’ Rute 78, fra Sæby til Hjørring og herfra videre over Sindbæk til Tversted. Og hos Keolis er der styr på tingene.

”Mit oprindelige tilgodehavende var på 65.000 kr., og selvom jeg som følge af brevene fra Det Faglige Hus havde fået en del af min efterbetaling, manglede der stadigvæk en masse penge. Så det endte jo med, at vi måtte en tur i byretten i Aalborg, hvor jeg gennem et forlig fik de sidste 39.000 kr. Så jeg har godt nok fået noget for mit fagforeningskontingent,” siger Villy Blichfeldt Sørensen.

Skal vi også hjælpe dig?

Har du mistanke om, at der er fejl i din løn, kan vi hjælpe med at tjekke din lønseddel. Læs mere om, hvordan vi kontrollerer din løn.

Læs flere historier

Læs flere historier, hvor vores medlemmer fortæller, om den hjælp de har fået.