Undgå påbud fra Arbejdstilsynet

Arbejdstilsynet har i efteråret 2020 ændret strategi, så virksomheder, der ønsker at gøre en ekstra indsats for arbejdsmiljøet, får ”frit lejde” og slipper for påbud og sure smileyer, hvis de selv samler handsken op.

28. oktober 2020

I samme ombæring med Arbejdstilsynets nye strategi om "frit lejde" tilbyder man virksomheder, der har fået et påbud, om at finde en løsning på de problemer, som kontrollørerne er faldet over, gennem dialog og vejledning med Arbejdstilsynet.

Læs også, hvornår skal der være en arbejdsmiljørepræsentant?

”Det skal være sikkert og sundt at gå på arbejde. Vi har allerede strammet skruen over for de virksomheder, der ser stort på arbejdsmiljøet. Men de virksomheder, der gerne vil det gode arbejdsmiljø, skal i højere grad have mulighed for at løse problemerne.

Den mulighed får virksomhederne nu. Formålet med de nye tilbud er at øge virksomhedens motivation til selv at arbejde aktivt med arbejdsmiljøet, at sprede de gode ideer og løsninger på tværs af hele virksomheden og at sætte fokus på øget dialog og vejledning som vejen frem mod et bedre arbejdsmiljø,” siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

Tage hånd om og løse problemerne

Siden den 1. september 2020 har det været muligt at lave en aftale med Arbejdstilsynet, hvis myndigheden under et tilsyn konstaterer et konkret problem eller har mistanke om ét. Sidstnævnte er især relevant, når det gælder fx problemer med det psykiske arbejdsmiljø.

Med aftalen forpligter virksomheden sig til at tage særligt hånd om og løse problemerne; til gengæld slipper virksomheden for påbud og gule smileyer. Samtidig kan virksomheden trække på hjælp og vejledning fra Arbejdstilsynet.

På tilsvarende vis tilbyder Arbejdstilsynet dialog og vejledning til de virksomheder, som har fået et påbud eller et strakspåbud. Når staten nu vælger guleroden frem for pisken, er det for at motivere erhvervslivet til at løse arbejdsmiljøproblemerne af egen drift.

Læs også 5 gode råd til små virksomheder.